Auttamisesta Arkea -palvelu avattu
Auttamisesta Arkea on -lahjoituspalvelu, muuttaa yritysten ja yksityishenkilöiden käsityksiä lahjoittamisesta, se ratkaisee yhteiskunnallisia ongelmia ja tekee auttamisesta arkea valinta kerrallaan Ottamalla asiakas, työntekijä tai ystävä mukaan hyväntekeväisyyskohteiden valintoihin vahvistat mielikuvaasi vastuullisena toimijana, toteutat yhteiskuntavastuuta ja autat apua tarvitsevia.
Olemme joukko suomalaisia hyväntekeväisyysjärjestöjä yhdessä, jotka keräämme varoja tehdäksemme yhteiskunnallista vaikuttamis- ja auttamistyötä. Palvelun järjestävän Influenssi Oy:n ensisijainen tehtävä on tuottaa hyvinvointia yhteiskuntaan. Se toimii järjestökumppanien rahankeräyksen käytännön toimeenpanija.
Lahjoittamisen ongelma
Lahjoittamisesta saa usein "vain" hyvän mielen ja yhden postauksen sosiaaliseen mediaan, mutta se ei juurikaan edistä liiketoimintaa, näin kertoo suurin osa pienistä ja keskisuurista yrityksistä. Suuryrityksillä vastuullisuus ja kestävä kehitys on usein sidottu syvälle liiketoiminnan strategiaan, mutta lahjoittamisesta toivotaan silti enemmän hyötyä liiketoiminnan edistämiseen.
Miten lahjoituspalvelu toimii?
Tekemäsi kokonaislahjoitus pilkotaan pienempiin osiin, lahjoitusseteleihin. Esimerkiksi 1000 € = 200 kpl x 5 € lahjoitusseteliä. Lahjoitussetelelillä osallistat asiakkaan tai työntekijä ohjaamaan lahjoituksen itselleen tärkeimpään lahjoituskohteeseen.
Ottamalla asiakas mukaan lahjoituskohteen valintaa osoitat arvostusta, välittämistä ja kuuntelemista - annat asiakkaallesi äänen. Tällä on vaikutusta yrityksesi brändimielikuvaan. Antamalla asiakkaan valita itselleen merkityksellinen lahjoituskohde, jätät muistijäljen, jolla on vaikutusta.
Lahjoituspalvelun hyödyntäminen edistää liiketoimintaasi ja tuo ainutlaatuista kilpailuetua, sillä nyt voit yritysvastuuta toteuttamalla tehdä mieleenpainuvia kampanjoita markkinoinnin ja myynnin edistämiseksi. Lahjoittamista voi ajatella käytännössä osana markkinointibudjettia.
Mikä parasta, ohjautuu rahankeräyksen osuus lahjoitettua lyhentämättömä eteenpäin. Kadonneet tai käyttämättömät lahjoitussetelit ohjautuvat valitsemaasi vakiokohteeseen lahjoitussetelien viimeisen käyttöpäivän mennessä umpeen.
Pysyvä tunnejälki ja enemmän kauppaasi palaavia asiakkaita
Lahjoituspalvelu kannattaa hyödyntää laajasti eri tilanteissa esimerkiksi uusasiakashankinnan tukena arjessa, kampanjoissa, messuilla, lanseerauksissa tai vaikkapa b-to-b kaupankäynnissä. Viiden euron lahjoitusseteli on takuulla vaikuttavampi kokemus ja jättää positiivisemman muistijäljen nippu post-it lappuja firman logolla.
Yritysten liikevaihto tulee monille pääosin kanta-asiakkailta. Kanta-asiakkaista kannattaa pitää huolta, sillä uuden asiakkaan hankkiminen on keskimäärin kymmenen kertaa kalliimpaa kuin vanhan pitäminen talossa. Lahjoitussseteli on mainio keino muistaa heitä samalla kun toteutat yritysvastuuta.
Toisinaan tulee tilanteita, joissa asiakas reklamoi. Hän haluaa äänensä kuuluviin. Tämä on paras hetki käännyttää hänet uskolliseksi asiakkaaksi tai menettää hänet lopullisesti. Käsittele reklamaatio asiallisesti ja huomioivasti, ratkaise asiakkaan ongelma ja palkitse lisäksi lahjoitussetelillä, sillä hän auttoi juuri kehittämään palveluasi. Palaute on elintärkeää kilpailukykysi kannalta ja siihen olisi syytä aina kannustaa. Tällä tavoin olet entistä vahvemmilla, kun asiakas ensi kerralla pohtii palvelujesi ostamista.
Mainostamisella tavoitellaan usein tunnettuutta tai myynnin lisäämistä. Valitettavasti erottautuminen on todella vaikeaa arjen mainostulvassa ja monet ratkaisevat asian toistamalla brändin mainosta lukuisia kertoja. Tämä luonnollisesti vaatii huomattavan markkinointibudjetin. Mainostamisen taustalla on kuitenkin aina ajatus siitä, että yritys onnistuisi vaikuttamaan kohderyhmään siten, että heihin jäisi muistijälki. Tämän muistijäljen avulla asiakkaat mm. palaavat varmemmin ostoksille seuraavalla kerralla. Lahjoituseteli on varma tapa saada asiakkaan jakamaton huomio - asiakas laskeutuu brändisi ilmeen mukaiselle laskeutumissivulle, jossa on personoitu viesti juuri tätä kohderyhmää silmälläpitäen. Osallistaminen positiivisten ja tärkeiden valintojen äärelle luo vahvan muistijäljen ja markkinointitoimenpiteesi tehoaa paljon perinteistä banderollien heiluttamista tehokkaammin. Mikäpä tämän parempaa!
Pureskeltua dataa tueksesi
Kyllä - me ymmärrämme, että päätöksenteko pohjautuu dataan, siksi me raportoimme tarkasti mihin lahjoituksesi ohjautuvat. Voit tunnistaa asiakkaidesi pehmeitä arvoja ja samalla mahdollisesti löytää uusia kohderyhmiä. Yrityksesi johto pääsee helpommalla samalla kun kunnioitat ja kuuntelet asiakkaidesi mielipiteitä.
Lahjoitustapahtuman yhteydessä toteutettavalla brändimielikuvamittauksella selvität miten asiakkaasi koki lahjoittamisen ja millainen mielikuva yrityksestäsi jäi. Kaikkien asiakkuuksiemme brändimielikuvan keskiarvo on huikeat 3,8 / 4 eli erinomainen.
Näkyvyyttä vuoden ympäri Auttamisesta Arkea -vastuuullisuusmerkillä
Lahjoituksesta viestiminen on joskus haastavaa, sillä iso osa asiakkaista kokee, että yrityksesi valitsema lahjoituskohde ei vastaa heidän arvoja. Asiakkaasi olisi kenties ohjannut lahjoituksen johonkin muualle. Ei siis ihme, että yritykset kokevat lahjoituksesta viestimisen haasteelliseksi.
Auttamisesta Arkea on merkki, jonka ansaitset vastuullista ja kestävää toimintaa edistävästä panoksestasi yhteiskuntamme hyväksi. Se on myös viesti kohderyhmällesi siitä, että välität, kuuntelet, arvostat heidän mielipiteitään. Merkin avulla on helppoa viestiä neutraalisti, mutta positiivisesti lahjoituksestasi. Voit hyödyntää merkkiä näkyvästi nettisivuilla, ikkunassa tai vaikkapa kassapisteellä. Vastuullisesta ja hyvästä toiminnasta kannattaa kertoa.
Hae Auttamisesta Arkea -vastuullisuusmerkkiä viestintäsi tueksi täällä